FIT Millennial Challenge

Marloes van FIT People daagt bedrijven in Rotterdam uit voor de FIT Millennial Challenge

Ik kan er niet omheen. Met mijn 35+ behoor ik al tot de oudere categorie op de arbeidsmarkt.

Voor mij persoonlijk geen probleem, want met veel plezier ben ik juist dagelijks bezig om jonge talenten in Finance & IT te helpen aan een vliegende start van hun carrière. Maar het zegt natuurlijk wel wat. Gelukkig val ik volgens de ene definitie nog net binnen de categorie “millennial” maar er zijn ook definities die iedereen geboren na 1984 als millennial beschouwen.

Waar de scheidslijn dan ook precies ligt, doet er eigenlijk niet zo heel erg toe. Wat er wel toe doet is dat wordt voorspeld dat binnen 10 jaar meer dan drie kwart van alle banen door millennials wordt vervuld.
Duidelijk is dus dat de vraag naar starters op de arbeidsmarkt sterk toeneemt. Maar hoe ga je die vinden, binden en boeien?

Young Professionals

De millennials zijn een belangrijke doelgroep voor mij. Ik krijg plezier van het aantrekken van jonge professionals. Jonge talenten met een HBO- of WO diploma op zoek en die klaar zijn voor de arbeidsmarkt. Die beschikken over een bepaalde set van vaardigheden en competenties die wij grofweg samenvatten in de FIT Factor. Daarover in mijn volgende blog meer.

Waar het mij om gaat is dat wij als jonge organisatie die talenten al tijdens hun studie weten te bereiken, te binden en te boeien. Dit laatste doen wij echter niet alleen. Dat doen wij samen met onze opdrachtgevers. Want daar mogen deze millennials zich daadwerkelijk gaan bewijzen. Zij durven en willen jong talent een kans geven te laten zien wat ze in huis hebben. Die er naar uit kijken om uitgedaagd te worden out of the box te denken.

Rotterdamse mentaliteit

Je zou denken dat uitgedaagd willen worden en innovatief denken past bij de Rotterdamse mentaliteit. Toch is het mijn ervaring dat een groot deel van de bedrijven die Rotterdam rijk is nog denkt in traditionele traineeships en lifelong employment. Of beren op de weg ziet als ik het gesprek wil aangaan over een gezamenlijke inspanning om het Rotterdamse talent te binden en te boeien. Iets met preferred suppliers…

Het antwoord

Volgens mij is het antwoord simpel: FIT People en FIT dna (Digital Natives) bereiken en binden millennials. De millennials die vervolgens de mouwen opstropen voor bedrijven in de regio Rotterdam. Rotterdamse bedrijven zorgen voor een (flexibele) werkplek, FIT People zorgt voor de benodigde devices, trainingen en opleidingen. Met inspraak voor alle deelnemende bedrijven.

Op deze manier helpen we gezamelijk de millennials in hun ontdekkingstocht naar wat een werkgever te bieden heeft. Want dat weet je pas als je daadwerkelijk voor een werkgever hebt gewerkt. Iedere 6 maanden
wordt de medewerker opgevolgd door een FIT collega. Dit betekent dat je in een periode van 2 jaar met 4 verschillende talenten te maken hebt. Hoe gaaf is dat?

Met elkaar geven wij de carrières van de Rotterdamse millennials een jumpstart. Want ze zijn ongeduldig en houden niet van trage, hierarchische en traditionele carrièrepaden. Ze zijn immers opgegroeid in een online economie waarin alles met een druk op de knop kan worden geregeld. Samen laten we ze kennis maken met het bedrijfsleven. Met de normen en waarden die daar gelden, de afhankelijkheden van anderen waar je niet omheen kunt en het vinden van de juiste balans hierin. Met elkaar ontwikkelen we ze tot volwaardige spelers in de arbeidsmarkt die beschikken over zelfvertrouwen, geduld, professionele en
sociale vaardigheden.

En na die periode van 2 jaar staat het de millennial vrij om in dienst te treden bij de opdrachtgever waar hij of zij het beste gevoel bij heeft. Een keuze voor de uiteindelijke werkgever wordt op deze
manier een keuze op basis van positieve werkervaringen. Gebaseerd op meer dan slechts een paar gesprekken, een prachtig kantoorpand en een mooie website. Met uiteindelijk een lager verloop tot gevolg.

Groots denken? Ik durf! Wie ook?

Er wordt mij weleens verweten dat ik (te) groots denk. Dat ik altijd vol zit met ideeën, maar daar weinig mee doe. Deze week werd mij gevraagd naar mijn goede voornemen voor 2017. Vandaar deze tekst. Met als

conclusie dat mijn voornemen voor 2017 is om Rotterdamse bedrijven uit te dagen het gesprek met mij aan te gaan over de FIT Millennial Challenge. Wie durft?

Ook werken via FIT People? Schrijf je in of neem contact op